W Specjalnym Ośrodku Szkolno–Wychowawczym w Mławie mgr Magdalena Wyszyńska – certyfikowany Specjalista Symultaniczno–Sekwencyjnej Nauki Czytania prowadzi terapię Metodą Krakowską, której nierozłącznym elementem jest wczesna nauka czytania.
Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania to wczesna nauka czytania sylabami oraz jeden z elementów terapii Metody Krakowskiej, której twórcą jest prof. Jagoda Cieszyńska–Rożek. Opiera się ona na wiedzy na temat funkcjonowania ludzkiego mózgu.
Zasadniczym jej celem jest wspieranie u dziecka rozwoju poprawnej mowy oraz nauka czytania. Dziecko nabywa umiejętność nauki czytania ze zrozumieniem. Metoda ta wykorzystuje zarówno mechanizmy symultaniczne, czyli globalne, całościowe, którymi zajmuje się prawa półkula, jak i sekwencyjne, linearne, za które odpowiada półkula lewa.
Podstawowe założenia metodologiczne metody symultaniczno–sekwencyjnej:
- naśladowanie 3 etapów nabywania systemu językowego:
- powtarzanie,
- rozumienie,
- nazywanie
- pozytywne motywowanie – szybkie efekty,
- czytanie prymarne, pisanie sekundarne; stosowanie wielkich liter (czcionka bezszeryfowa ARIAL).
Dlaczego warto uczyć dziecko czytać metodą prof. Jagody Cieszyńskiej – Rożek?
- stymulujące ogólny rozwój dziecka z wadą słuchu;
- nadawania znaczenia dźwiękom;
- lokalizacji źródła dźwięku, rozpoznawania cech dźwięku;
- rozpoznawania i odtwarzania rytmów;
- rozwijające słuch fonemowy i fonematyczny;
- koordynacji wzrokowo – ruchowo – słuchowej;
- pamięci i koncentracji uwagi słuchowej;
- kształtujące mowę dziecka z zaburzeniami słuchu;
- rozwijające zasób słownika biernego i czynnego;
- doskonalące umiejętności gramatyczno–leksykalne;
- doskonalące sprawność artykulacyjną;
- kształtujące umiejętność wypowiadania się.
W dzisiejszej rzeczywistości, świecie wysokiej cyfryzacji zbyt częsty kontakt z obrazem telewizyjnym lub komputerowym może zakłócić pracę mózgu, który w tej sytuacji będzie odbierał przede wszystkim obraz, a nie mowę. Niestety już dzieci w okresie niemowlęcym oraz poniemowlęcym spędzają ogrom czasu z telefonem w ręku lub przed telewizorem. Mózg dziecka w tym okresie jest niezwykle plastyczny, dlatego też niezwykle ważne jest, aby odpowiednio ukształtować go. Symultaniczno-Sekwencyjna Nauka Czytania:
- uczy czytania ze zrozumieniem,
- ułatwia dokonywanie syntezy,
- uwzględnia reguły rozwoju języka,
- ułatwia tworzenie systemu języka,
- podział na sylaby – uwarunkowany rozwojowo; podział na głoski – wynik edukacji
- usprawnia technikę czytania – przyspiesza tempo
- pobudza neurony zwierciadlane.