Innowacyjny program usprawniania motoryki małej
„ODKRYJ TAJEMNICE SWOICH RĄK.”
Innowacja zakłada realizację następujących zadań:
- wspieranie wielokierunkowej aktywności ucznia/dziecka poprzez organizację warunków sprzyjających nabywaniu doświadczeń w fizycznym, emocjonalnym, społecznym i poznawczym obszarze jego rozwoju;
- wspieranie aktywności ucznia/dziecka podnoszącej poziom integracji sensorycznej i umiejętności korzystania z rozwijających się procesów poznawczych;
- tworzenie sytuacji sprzyjających rozwojowi nawyków i zachowań prowadzących do samodzielności, dbania o zdrowie, sprawności ruchowej i bezpieczeństwa;
- zapewnienie prawidłowej organizacji warunków sprzyjających nabywaniu przez ucznia/dziecko doświadczeń sensomotorycznych oraz pomoc dzieciom rozwijającym się w sposób nieharmonijny, wolniejszy;
- wspieranie samodzielnej dziecięcej eksploracji świata, dobór treści adekwatnych do poziomu rozwoju ucznia/dziecka, jego możliwości percepcyjnych, wyobrażeń i rozumowania, z poszanowaniem indywidualnych potrzeb i zainteresowań.
CELE INNOWACJI
Cel główny:
- usprawnianie motoryki małej, czyli precyzyjnych ruchów rąk, dłoni i palców,
- usprawnianie motorki dużej, kontroli posturalnej i koordynacji,
- rozbudzanie ciekawości poznawania własnego ciała, a zwłaszcza rąk i ich możliwości, oraz uwrażliwienie na potrzebę systematycznej aktywności ruchowej i zaszczepienie postawy prozdrowotnej,
- wspomaganie rozwoju ucznia/dziecka.
Cele szczegółowe:
- kształtowanie i doskonalenie podstawowych zdolności motorycznych (siła, szybkość, równowaga, koordynacja),
- normalizacja napięcia mięśniowego,
- wzmacnianie stabilizacji centralnej oraz stabilizacji obręczy barkowej,
- wzmacnianie mięśni posturalnych odpowiedzialnych za prawidłową kontrolę postawy,
- poprawa umiejętności chwytnych rąk,
- rozwijanie sprawności dłoni i koordynacji obustronnej,
- wspieranie prawidłowego chwytu narzędzia pisarskiego,
- rozwijanie zdolności manipulacyjnych i precyzyjnych ruchów rąk,
- wydłużenie zdolności koncentracji uwagi,
- poprawa wykonywania czynności samoobsługowych, m. in. posługiwania się sztućcami podczas jedzenia, ubierania, wiązania sznurowadeł, zapinania guzików oraz swobodnego posługiwania się przedmiotami codziennego użytku,
- rozwój kreatywności, tworzenie konstrukcji z naturalnych materiałów oraz nietypowych przedmiotów,
- stymulacja sensoryczna całego ciała i dłoni (stymulacja przedsionkowa, proprioceptywna i dotykowa),
- doskonalenie koordynacji wzrokowo-ruchowej,
- rozwijanie samodzielności i odpowiedzialności za wyniki własnej pracy,
- nauka aktywnego spędzania czasu wolnego,
- budzenie i wyzwalanie spontanicznej radości poprzez zabawę, doświadczanie i eksperymentowanie,
- zachęcanie do obcowania z książką,
- poszerzenie wiedzy o otaczającym świecie, o swoim ciele, a zwłaszcza o rękach jako ważnych narzędziach codziennego funkcjonowania,
- zdobywanie nowych ciekawych informacji dotyczących budowy anatomicznej ręki, nazw poszczególnych palców, przysłów związanych z ręką, gestów i ich roli w życiu,
- rozwijanie wyobraźni, w tym wyobraźni przestrzennej,
- wzmocnienie poczucia własnej wartości,
- poznanie nowych zabaw.
Czas trwania projektu
Projekt realizowany jest o okresie od 12 września 2022 roku do 19 maja 2023 roku.
Nauczyciel adaptujący i wdrażający: Małgorzata Ewa Bruzda